Use of an educational game for discussion of the Science/Technology/Society interactions in chemistry teaching
Autores: Gisele Nanini Mathias, Carmem Lúcia Costa Amaral
Este trabalho relata uma experiência em sala de aula referente a aplicação de um jogo pedagógico, construído pelas autoras, com a finalidade de discutir as relações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade (relações CTS) em aulas de química orgânica. Participaram da investigação alunos de duas turmas de Ensino Médio de uma escola pública do estado de São Paulo, Brasil. Os resultados indicaram que a maioria dos alunos gostou da estratégia, pois esta tornou a aula mais interessante e dinâmica, contribuiu para o trabalho em equipe, promoveu estímulo ao estudo, despertou a curiosidade e motivou-os a participarem da construção do próprio conhecimento.
This paper describes the application of an educational game with the aim of discussing the Science, Technology and Society (STS) interactions in organic chemistry classes. The construction, application, and evaluation of the game are discussed in this article. This investigation was realized with high school students of a public school of São Paulo state, Brazil. The results suggest that the students liked the strategy, because it turned the class more interesting and dynamic class, it contributed to the work in team, and promoted incentive to the study, stimulating the curiosity and motivating the construction of their own knowledge.
ensino de química, jogos pedagógicos, relações CTS
chemistry teaching, educational game, STS interactions