Didactic and scientific support in the construction of knowledge about biodiversity: emphasis on Zoology contents
Autores: Elineí Araújo-de-Almeida
Seguindo as categorias de mobilização, construção do conhecimento e síntese das informações, alunos de cinco turmas, distribuídas em dois semestres do ano de 2008, tiveram como instrumento de avaliação a produção de textos fundamentados em uma experiência de pesquisa vivenciada no percurso da sala de aula. Desse exercício, foram obtidos como produto final 31 relatos de experiências escritos no modelo de resumo expandido, contextualizados cientificamente, ressaltando uma vivência de pesquisa em campo e/ou descrevendo aspectos didáticos por meio do lúdico, ao explorar os conteúdos sobre táxons animais pouco estudados. Destes trabalhos, 25 artigos foram publicados em Anais de Evento local e, 20 destes, foram apresentados em Congresso Regional, consistindo, então, uma experiência não só para vivenciar o processo de construção do conhecimento, mas para exercitar a experiência em divulgação das inovações didáticas produzidas.
Following the categories of mobilization, construction of knowledge and synthesis of information, students from five classes, divided into two semesters of 2008, had as an evaluation tool to produce texts based on a research experience during the classroom trajectory. From this exercise were obtained as final product 31 experience reports written in the form of extended abstract, contextualized scientifically, emphasizing an experience, a field research experience and /or describing aspects of teaching through ludic, to explore the contents of taxa animals poorly studied. From these studies, 25 papers were published in the proceedings of a local event and 20 of these papers were presented in the Regional Meeting, consisting then in an experience not only to experience the process of building knowledge, but also to exercise the experience of disseminating the teaching innovations produced.
Autonomia discente, Avaliação renovada, Ensino dinâmico
Student autonomy, Innovative assessment, Dynamic teaching