Experimental practices of physics in the context of the educating through inquiry: a reflection
Autores: Márcio Marques Lopes de Oliveira;Rita de Cássia da Costa; Daniela Govoni Sotelo; João Bernardes da Rocha Filho
Este artigo aborda a compatibilidade entre as práticas experimentais utilizadas no ensino de física e as proposições da educação pela pesquisa como cerne do processo de ensino aprendizagem nos ambientes escolares. É apresentada uma revisão das recomendações oficiais sobre o ensino científico contemporâneo de nível médio, especialmente no que tange ao uso da experimentação, assim como uma revisão dos escritos de autores que abordam a pesquisa na educação científica. Com base nas prescrições destes documentos, tenta-se encontrar um ponto de convergência entre a formulação teórica da educação pela pesquisa, que pretende ser um mecanismo eficiente do ensino de ciências contemporâneo, e o uso da experimentação didática de física. As considerações teóricas foram complementadas por informações de campo colhidas em uma oficina de física composta por uma sequência de dez encontros realizados com uma turma de ensino médio de uma escola pública de Porto Alegre, com o apoio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul - FAPERGS.
This article analyzes the compatibility of experimental practices used in the teaching of physics and the propositions of the education for the inquiry like the nuclear process of teaching apprenticeship in the school environments. It is presented a review of the official recommendations on the scientific contemporary teaching at high school level, specially regarding the use of the experimentation, as well as a review of the authors´ writing about the role of the inquiry in the scientific education. Based on the prescriptions of these documents, we looked for a point of convergence between the theoretical formulation of the education by inquiry, which intends to be an efficient mechanism of the contemporary teaching of sciences, and the use of the experimentation as an educational approach to physics education. The theoretical considerations were complemented by field information gathered in a workshop of physics composed by a sequence of ten meetings carried out with a group of high school students of a public school of Porto Alegre city, Brazil, with the support of the Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul - FAPERGS.
pesquisa em sala de aula; experimentação; educação pela pesquisa
classroom research; experimentation; educating through inquiry