How to overcome a passivity in biology classes: a study of the methodology of the problem
Autores: Sílvia Zanette de Aragão; Carlos Eduardo Bittencourt Stange
Esse artigo aborda a Problematização como um caminho para uma metodologia de educação com bases conceituais apresentadas pelas Diretrizes Curriculares Estaduais do Paraná e também presente no projeto FOLHAS do mesmo gestor. Trata dos aspectos da formação dos professores, ligado ao modelo mecanicista de suas vivências acadêmicas. Como tarefa investigativa, entende-se que a contribuição desse artigo reside no esclarecimento, pois, abrange a Problematização de Conteúdos enquanto método e propicia subsídios para que os docentes adquiram condições de compreender contextos, assim, avançando em abordagens superadoras para com o processo de ensino e aprendizagem em biologia.
This article approachs the Problem Making Method as a path towards an educational methodology based on the concepts presented by the Brazilian Paraná State Curriculum Directives and at the Project FOLHAS, both proposed by the same project manager. The paper discusses the teacher formation process aspects, on the basis of the mechanical model of their academic experiences. As an investigative task, it has been established that the contribution of this article lies on enlightenment, since it embraces the Problem Making of teaching subjects as a method and provides subsidies so that educators become able of comprehending contexts, therefore advancing towards overcoming approaches of the teaching and learning processes in Biology.
problematização; método; planejamento; ensino e aprendizagem
problem making; method; planning; teaching and learning