The textbooks and students´ mental representations in biochemistry and biophysics at secondary education
Autores: Karen Cavalcanti Tauceda, Vladimir Magdaleno Nunes, José Cláudio Del Pino
Este trabalho propõe uma reflexão acerca da construção da aprendizagem significativa, em um referencial teórico de Ausubel, no ensino de ciências, particularmente em bioquímica e biofísica no ensino médio da disciplina de biologia. Esta reflexão nos leva a um olhar mais criterioso com relação à dinâmica desenvolvida em sala de aula na construção de conceitos (como por exemplo, a utilização do livro didático) e a possibilidade de uma aprendizagem significativa. A metodologia utilizada baseou-se nas concepções da psicologia cognitiva e no estudo de representações mentais, que neste caso são desenvolvidas pelos alunos na forma de desenhos (representações pictóricas), em um enfoque de Johnson-Laird. Os resultados indicam que as figuras do livro didático, influenciam a construção de modelos mentais em uma aprendizagem significativa em biologia.
This paper proposes a reflection on the construction of meaningful learning, in a theoretical framework by Ausubel, in the teaching of science, particularly biochemistry and biophysics in secondary education in the subject of biology. Such reflection leads us to a more critical view concerning the dynamics developed in the classroom in the construction of concepts (such as, for example, the use of the textbook) and the possibility of meaningful learning. The methodology applied was based on cognitive psychology conceptions and on mental representation study, which in this case are developed by students in the form of drawings (pictorial representations) in an approach by Johnson-Laird. The results show that the figures in the textbook influence the construction of mental models in meaningful learning in biology.
livro didático; representação mental; Biologia no ensino médio; aprendizagem significativa
textbook; mental representations; biology in secondary education; meaningful learning