Epistemology and methodology of the student researcher in science education
Autores: Karen Cavalcanti Tauceda, Vladimir Magdaleno Nunes, José Cláudio Del Pino
A metodologia do aluno pesquisador no ensino de ciências produz reflexões sobre o cotidiano escolar. A superação do paradigma epistemológico ?empirista/racionalista? remete aos estudos da psicologia cognitiva na área de educação em ciências. Estes estudos mostram a importância das estruturas cognitivas prévias, na formulação e reformulação do conhecimento. Esta pesquisa indica que, tanto nas atividades de laboratório quanto nas atividades de campo, as concepções prévias dos estudantes são fundamentais para o desenvolvimento da aprendizagem significativa. O professor deverá desenvolver estratégias que valorizem o cotidiano do aluno e ao mesmo tempo a aprendizagem significativa dos conceitos científicos.
The methodology of the student researcher in the teaching of sciences generates reflections on school daily routine. Overcoming the ?empiricist/rationalist? epistemological paradigm alludes to studies of cognitive psychology in the field of education in sciences. These studies show the importance of previous cognitive structures in the formulation and reformulation of knowledge. This research indicates that, both in laboratory activities and in field activities, previous conceptions of the students are fundamental for the development of a meaningful learning. The teacher must develop strategies which increase the value of the daily routine of the student as well as the meaningful learning of scientific concepts.
aluno pesquisador; aprendizagem significativa; educação em ciências
student researcher; meaningful learning, science education