On the relationships man-nature from a margulian deconstruction of a poppperian point of view
Autores: Karina Dias Alves, Jenner Barretto Bastos Filho
A presente reflexão sobre as relações Homem/Natureza parte de um confronto, por nós proposto, entre a adoção preponderantemente antropocêntrica de Popper e a desconstrução desta por Lynn Margulis. Esta desconstrução enseja um conflito entre universos distintos de critérios. São exploradas também as relações de comensurabilidade/incomensurabilidade dos universos conceituais de ambas as adoções como: dignidade, discussão crítica e razão, por um lado, e, tempo de experiência evolutiva, versatilidade bioquímica e importância bacteriana para a biota, por outro. Como um dos resultados importantes desta reflexão, ressalta-se que tanto a desconstrução marguliana quanto a desconstrução da desconstrução desta não podem prescindir da autorreferência antropocêntrica. Portanto, dignidade e autonomia revelam-se como categorias centrais deste confronto. Racionalidade, linguagem e educação são emergências concernentes ao mundo sócio cultural.
The starting point here concerns the confrontation between a predominantly anthropocentric adoption due to Popper and the deconstruction of it by Lynn Margulis. This deconstruction gives rise to a conflict involving different universes of criteria. In this paper is also explored the possible incommensurability implied by the conceptual universes represented by categories like: dignity, critical discussion and reason on the one hand, and time of evolutionary experience, biochemical versatility and importance of the bacteria for the biota, on the other. This reflection leads to the result according to which both, Margulian deconstruction as well as the deconstruction of the deconstruction of her point of view, do not constitute an overcome of the self reference. Therefore, the dignity and autonomy appear as central categories of this confrontation. Rationality, language and education are emergencies concerning the socio cultural world.
Racionalidade; Educação; Endossimbiose Evolutiva; Conjecturas e Refutações; Dignidade; Tentativas e Erros; Crítica; Autonomia.
Rationality, Education, Evolutionary Endo-symbiosis, Conjectures and Refutations, Dignity, Trial and Error, Critical, Autonomy.