Lived experiences in education in school space not conducted and use of Libras in deaf education: the teaching of chemistry with a focus on inclusion of the deaf
Autores: Cristiane Lopes Rocha de Oliveira, Ivoni de Freitas Reis, Ana Luísa Borba Gesiel, Vinícius Catão.
Neste trabalho, serão abordados os aspectos relativos à inclusão educacional das pessoas Surdas, a fim de expandir a participação desse grupo dentro do processo educativo no ensino de Química. Nessa conjectura, o artigo busca retratar como o Espaço não Escolar pode ser uma sugestão de estratégia pedagógica que valoriza os aspectos visuais e oferece suportes cognitivos na interação sujeito-objeto, sobretudo se forem consideradas as diferenças linguísticas, sociais e culturais pelo professor. A partir de uma pesquisa-ação, com abordagem qualitativa, essa proposta metodológica foi utilizada independente dos Espaços serem centros de pesquisas de caráter museológico, mas foram considerados locais nos quais permitem a contextualização e aproximação dos conteúdos científicos com a realidade dos discentes. As experiências vivenciadas dialogam com uma proposta de ensino inclusivo, reflexivo e crítico, indo contra a marginalização linguístico-educacional da sociedade Surda, a qual ainda sofre preconceitos e, consequentemente, exclusão.
This paper aims to mention the aspects related to the educational inclusion of Deaf people in order to expand the participation of this group within the educational process in teaching Chemistry. In this conjecture, the project shows how education in school not conducted can be a pedagogical strategy suggestion that values the visual aspects and offers cognitive brackets on subject-object interaction, if the language differences, social and cultural rights are considered by the teacher. Based on an action research with qualitative approach, this methodological proposal was used independent of these Spaces being museological character research centers, but were considered places where enable contextualization and approach of scientific content with the reality of students. The experiences that were obtained are consistent with an inclusive, reflective and critical education, going against the linguistic and educational marginalization of the Deaf society, which still suffers from prejudice and hence exclusion.
Ensino não Escolar, aulas de Químicas, Educação de Surdos, Inclusão.
Non-formal Education, Chemical classes, Deaf Education, Inclusion.