ENSINO E APRENDIZAGEM DE ESTEQUIOMETRIA: ANÁLISE DAS CONTRIBUIÇÕES E LIMITAÇÕES DE UMA ATIVIDADE COM MODELOS MOLECULARES DESENVOLVIDA NO PIBID

Stoichiometric teaching and learning: Analysis of the contributions and limitations of an activity with molecular models developed at PIBID

Autores: Camila Silveira da Silva; Évelin Carolina Sgarbosa; Gabriela Agostini.

Resumo

Com o intuito de contribuir para o ensino de estequiometria, o grupo PIBID Química desenvolveu uma atividade sobre balanceamento de equações com utilização de modelos moleculares. Este artigo buscou analisar essa atividade de três diferentes formas: desempenho dos alunos do ensino médio, perspectivas dos licenciandos e das professoras supervisoras do projeto. Os resultados indicam um desempenho satisfatório dos alunos na atividade, e as principais dificuldades relacionavam-se ao balanceamento de equações com coeficientes estequiométricos fracionários. Além disso, a atividade se mostrou uma estratégia importante para o ensino e aprendizagem de estequiometria, principalmente quanto à compreensão da simbologia química, ao entendimento dos coeficientes estequiométricos nas reações e a associação entre os níveis submicroscópico e simbólico.

Abstract

With the intention of contributing to the teaching of stoichiometry, the group known as PIBID Química developed an activity about equation balancing with the utilization of molecular models. This article aimed to analyze this activity in three different ways: high school student’s performance and perspectives from the undergraduates and the project supervising professors. The results show a satisfactory performance of the students in this activity, and the main issues were related to the balancing of equations with fractional stoichiometric coefficients. Besides, the activity has proven to be an important strategy for the teaching and the learning of stoichiometry, mainly from the comprehension of the chemical symbols to the understanding of the stoichiometric coefficients in the reactions, and the association between the sub-microscopic and the symbolic levels.

Palavras-chave

estequiometria, modelos moleculares, PIBID.

Keywords

stoichiometry, molecular models, PIBID.

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