The logical reasoning in geometry activities: a research with students from Elementary Education
Autores: Márcio André Martins, Samuel Francisco Huf, Élida Maiara Velozo de Castro, Cibelli Batista Belo
Considera-se o desenvolvimento de abordagens pedagógicas com o objetivo de identificar raciocínios silogísticos na obtenção de conclusões e na detecção de falácias ou incoerências, com três grupos de estudantes – com a Educação Infantil, com os anos finais do Ensino Fundamental e com o Ensino Médio. O contexto educacional pesquisado foi o ensino da Geometria, considerando as habilidades de discriminação visual, memória visual e a decomposição de campo. A investigação seguiu a perspectiva qualitativa por meio de observação participante, norteada pela questão: o que se mostra sobre o raciocínio dedutivo no estudo da Geometria? Os resultados evidenciam a ocorrência de regras de inferência lógica, o desenvolvimento de argumentações baseadas em afirmação (Modus Ponens), negação (Modus Tollens) e transitividade (Silogismo Hipotético).
It takes into account the development of pedagogical approaches in order to identify the syllogistic reasoning in achieving results and detection of fallacies or inconsistencies with three student groups; they are: Primary school, final grades of elementary school education and high school. The educational context researched has been teaching geometry, considering the skills of visual discrimination, visual memory and the whole division into parts. The research followed the qualitative perspective (quality point of view) through participant observation, followed by the question: what is shown about logical reasoning in teaching geometry? The results highlight the ocurrence of rules of logical inference, the development of arguments based on statement (Modus Ponens), denial (Modus Tollens) and transitivity (Syllogism Hypothetical).
Raciocínio lógico; Silogismos; Ensino de Geometria.
Logical Reasoning; Syllogisms; Teaching Geometry.