Cognitive aspects in classes with Mathematical Modeling in the discipline Differential and Integral Calculus
Autores: Karina Alessandra Pessoa da Silva
Neste artigo apresentamos uma investigação realizada com o intuito de evidenciar aspectos cognitivos nos signos produzidos pelos alunos em uma atividade de modelagem matemática desenvolvida em aulas regulares de uma disciplina de Cálculo Diferencial e Integral 1. Para isso, nos apoiamos no entendimento da modelagem matemática enquanto alternativa pedagógica e nos aportes teóricos da semiótica enquanto ciência dos signos. A atividade que analisamos foi desenvolvida em sala de aula e as discussões que empreendemos são subsidiadas pelos signos produzidos por um dos grupos de alunos do primeiro período de um curso de Licenciatura em Química de uma universidade federal do estado do Paraná. Por meio da variedade de signos produzidos pelos alunos no desenvolvimento da atividade inferimos que conhecimentos matemáticos da disciplina e conhecimentos químicos foram articulados.
In this article we present an investigation in order to evidence cognitive aspects in the signs produced by the students in mathematical modeling activity developed in regular classes of a discipline Differential and Integral Calculus 1. For this, we supported on the understanding of mathematical modeling as a pedagogical alternative and theoretical contributions of semiotics as a science of signs. The activity that we analyzed was developed in the classroom and the discussions we undertake are subsidized by signs produced by a group of students of the first period of a course degree in Chemistry from a Federal University of Parana state. Through the variety of signs produced by the students in the development activity we infer that mathematical knowledge of the discipline and chemical knowledge were articulated.
Modelagem Matemática; Aspectos Cognitivos; Cálculo Diferencial e Integral.
Mathematical Modeling; Cognitives Aspects; Differential and Integral Calculus.