To study and to learn about the volcanoes in a science club: the use of technological resources for children from an activity in the laboratory of interdisciplinary training for teahcers (LIFE)
Autores: Graciele Alice Carvalho Adriano, Edson Schroeder, Maurício Capobianco Lopes
Apresentamos o relato de uma atividade que utilizou recursos tecnológicos na interação entre as crianças do Clube de Ciências - Gavião da Inteligência no LIFE, organizada por mestrandos de um Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática. Nosso objetivo foi analisar atitudes das crianças no uso dos recursos tecnológicos, dificuldades e estratégias de ação, considerando o uso das tecnologias, além de identificar indicadores de aprendizagem conceitual das crianças a partir do estudo dos vulcões. No processo, percebemos que as crianças do Clube de Ciências aprimoraram conceitos por meio do saber-fluxo, dos espaços de conhecimentos abertos, em fluxos, onde a posição do professor é a de mediação, animador da inteligência coletiva. Por meio de diálogos estabelecidos com a turma, o professor evidencia sua participação em uma coletividade humana viva, como coletivo inteligente. Os conhecimentos foram revelados aos participantes de forma compartilhada, problematizados nos contextos interativos que possibilitaram o pensar, o saber e o "fazer ciência". As crianças com o conhecimento que já possuíam, participaram das atividades e aproveitaram a atividade para aprimorar o campo conceitual, revelado nas falas e nas produções textuais digitadas, posteriormente no laboratório de informática da escola.
An activity that used technological resources in the interaction between the children of the Science Club - Hawk Intelligence in LIFE is here reported, which was organized by a Professional Masters in Science and Mathematics Teaching students. Its goal was to analyze attitudes of children in the use of technological resources, difficulties and strategies of action, considering the use of technologies, and to identify indicators of conceptual learning of children from the study of volcanoes. In the process, it was possible to realized that the children of the Science Club improved concepts through knowledge-flow, spaces of open knowledge in flows where the teacher position is that of mediation, animator of the collective intelligence. Through dialogues established with the class, the teacher shows his participation in a living human community as an intelligent community. The knowledge was revealed to participants in a colaborative manner, problematized in interactive contexts that enabled the thinking, knowledge and "doing science." The children with the knowledge they already had, participated in the activities and enroled the activity to improve the conceptual field, which was revealed in the reports and the textual productions entered later in the school computer lab.
Aprendizagem. Clube de Ciências. Recursos tecnológicos. Vulcões.
Learning. Science Club. Technological resources. Volcanoes.