Acidification of the oceans in a breath: teaching practice to build knowledge of global changes
Autores: Carlos A. Ramos e Silva, Thaise M. Senez, Estefan M. da Fonseca, Humberto Marotta Ribeiro, José A. Baptista Neto e Raimundo Damasceno
O presente estudo discute os princípios básicos da bomba de C nas águas marinhas. Dentro deste contexto, construiu-se com alunos de Pós-Graduação uma prática didática sobre os efeitos do aumento de CO2 e subseqüente acidez, na redução dos estoques de bases carbonatadas dissolvidas na água. Os alunos determinaram, de uma forma crítico-reflexiva, a alcalinidade total, o pH e a salinidade em águas marinhas, atuando em todos os processos laboratoriais. Ao final, os mesmos foram capazes de conceituar o efeito do acréscimo de CO2 na especiação e na concentração do sistema carbonato em função das diferentes técnicas de medição do pH. A prática educacional ora discutida se mostra uma ferramenta viável de construção do conhecimento interdisciplinar na temática de acidificação dos oceanos.
The present study discussed the basic principles of the “carbon bomb” in marine waters. So a group of post graduation students studied through a practical simulation method, the global CO2 balance change related to the process of “Acidification of the Oceans”. The students were stimulated in a critical-reflective order to determine the total alkalinity, pH and salinity. At the end of the course, the students were able to conceptualize the effect of CO2 increase in speciation and concentration of carbonate system due to different pH measurement techniques. The practice discussed here shown a viable tool for the construction of interdisciplinary knowledge in the ocean acidification, which may be appropriate for students from different backgrounds.
Construção do conhecimento; acidificação marinha; ciclo do carbono; mudanças globais; metodologia educacional.
Construction of knowledge; marine acidification; carbon cycle; global changes; educational methodology.