The conceptual and epistemological structure of a scientific controversy: implications for the teaching of sciences
Autores: Anabel Cardoso Raicik, Luiz O. Q. Peduzzi e José André Peres Angotti
A questão do que vem a ser uma controvérsia científica, e suas possíveis classificações, é bastante peculiar. Este artigo visa contextualizar definições de controvérsias científicas, algumas de suas principais origens, e possíveis classificações, como as de Baltas (2000) e Goodwin (2013). Nessa perspectiva, propõe e exemplifica três tipos de controvérsias científicas: as analíticas, as resistivas e as argumentativas. Por fim, discute de que forma essas reflexões podem ser frutíferas para explorar aspectos relativos à Natureza da Ciência em sala de aula.
The question of what is it a controversy scientific, and its possible classifications, is quite peculiar. This article aims to contextualize definitions of scientific controversies, some of its main origins and possible classifications, such as those of Baltas (2000) and Goodwin (2013). From this perspective, it proposes and exemplifies three types of scientific controversies: analytical, resistive and argumentative. Finally, it is discussed how these reflections could be fruitful to explore aspects related to the Nature of Science in the classroom.
Controvérsia científica; Tipos de controvérsias; Natureza da Ciência.
Scientific controversy; Types of controversies; Nature of Science.