Mathematical Modelling in activities about garbage problems: making links with significant learning
Autores: Gislaine M. Ferreira Matos, Mirley Luciene dos Santos e Karly Barbosa Alvarenga
Muitas são as maneiras de conduzir um ensino e uma aprendizagem de matemática por meio de abordagens que envolvam o contexto sócio cultural dos estudantes. A proposta da Educação Matemática Crítica via Modelagem Matemática tem mostrado resultados relevantes nesse sentido e pode oportunizar a Aprendizagem Significativa Crítica. Dessa forma, esse trabalho tem como objetivo principal apresentar resultados de um estudo realizado a partir registros dos estudantes do Ensino Médio que participaram de uma atividade prática de cunho socioambiental. Tal atividade modelou uma problemática relacionada ao lixo produzido em uma escola pública do estado de Goiás. Esse contexto propiciou analisar se a Modelagem Matemática, em sua perspectiva crítica, pode atender aos princípios facilitadores da Aprendizagem Significativa Crítica. A atividade problematizada por meio de uma situação próxima da realidade dos alunos e conduzida segundo a proposta da Modelagem Matemática possibilitou a participação crítica dos alunos com reflexões sobre as ações para resolver o problema analisado. Foi possível gerar um ambiente de diálogo, de aprendizagem por meio de perguntas e investigações, de diversidade nas formas e nos materiais em que se pode aprender matemática e, portanto, observou-se as aproximações da Modelagem aos princípios facilitadores da Aprendizagem Significativa Crítica.
There are many ways of conducting mathematical teaching and learning through approaches that involve the students sociocultural context. The proposal of critical mathematics education through mathematical modeling has shown relevant results and may open a path to Critical Significant Learning. In this way, this work has as main objective to show results of a study carried out from records of high schools students that take part in a socio-environmental practical activity. This activity modeled a problem related to the garbage produced in a public school in the state of Goiás. This context allowed to analyze if mathematical modeling, in its critical perspective, can attend to the facilitating principles of critical significant learning. The activity that was problematized through a situation close to the students reality and conducted according to the mathematical modeling proposal made possible the critical participation of the students with reflections on the actions to solve the analyzed problem. It was possible to generate an dialogue environment, students learning through questions and investigations, a diversity in the forms and materials in which mathematics can be learned and we observed the modeling approaches to the facilitating principles of critical significant learning.
Ensino Médio. Educação Matemática Crítica. Conceito de Volume.
High School. Critical Mathematics Education. Volume Concept.