A LUDICIDADE NA CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO EM AULAS DE CIÊNCIAS NAS SÉRIES INICIAIS DA EDUCAÇÃO BÁSICA

Playfulness in the construction of knowledge in science classes in the early grades of basic education

Autores: Orcenil Ribeiro Filho e Marcelo Zanotello

Resumo

Esta pesquisa empírica e qualitativa tem por objetivo analisar como alunos atribuem sentidos no contexto de uma proposta de aulas investigativas de Ciências, considerando os saberes trazidos de seu meio sociocultural, as interações entre si e com o professor. Uma atividade lúdica sobre o tema “cadeias alimentares” foi desenvolvida em uma escola pública paulista com 27 estudantes do Ensino Fundamental I, com idades entre 9 a 12 anos. A primeira etapa da atividade consistiu na realização de um jogo com intencionalidade pedagógica, chamado “jogo da presa e do predador”. As demais etapas se constituíram pela socialização de ideias entre as crianças através da aplicação de questões de natureza aberta, mediada pela professora. Fundamentando-nos na Análise de Discurso Francesa (Orlandi, 2010), analisamos as produções dos alunos, com os resultados evidenciando aspectos do processo de constituição de sentidos, do desenvolvimento de certas operações epistêmicas e a importância da ludicidade e das relações interpessoais nos processos de ensino e aprendizagem.

Abstract

This empirical and qualitative research aims to analyze how students construct meaning in a scientific education process considering the knowledge brought from their socio-cultural environment, the peer interactions and interactions with the teacher. To that aim, its organized a playful activity on "food chains", developed a proposal for investigative science classes with 27 students from the elementary school, aged 9-12 years in a public school in São Bernardo do Campo - SP. The first stage of the activity consisted of a play with pedagogical intent called "tusk and predator." The remaining steps were constituted by the socialization of ideas among children, mediated by the teacher, and application of questions of nature predominantly open. Basing on analysis of discourse (Orlandi, 2010), we analyze the productions of the students during the activity, with the results showing the possibilities of understanding about how they build knowledge and argue presenting positions sometimes critical, describing certain epistemic operations and highlighting the importance of playfulness and interpersonal relations in the constitution of meaning in teaching and learning processes.

Palavras-chave

ciências no ensino fundamental I, ludicidade, análise do discurso, cadeias alimentares.

Keywords

sciences in elementary school, recreational activities, discourse analysis, food chains, interpersonal relations.

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