Computer science in the teaching of biology: limits and possibilities of an experience from the perspective of the students
Autores: Julio César Castilho Razera, Rosângela Miranda Silva Batista, Roque Pereira Santos
O artigo apresenta uma experiência sobre o uso da informática no ensino de Biologia. A experiência esteve focada em ações de um mini-curso sobre animais vertebrados para alunos do ensino médio de escola pública, utilizando-se entre os recursos da informática os softwares Expert SINTA® e Enciclopédia Multimídia Seres Vivos®. Todo o processo foi acompanhado por pesquisadores, que coletaram dados por intermédio de observação participante, anotações em diário de campo, questionários pré e pós-intervenção e entrevistas do tipo grupo de foco. Sob a perspectiva dos estudantes, foram destacados e analisados alguns limites e possibilidades dos recursos e estratégias utilizados no processo de intervenção que nos remeteram a reflexões sobre as abordagens pedagógicas e outras correlações com a informática educacional.
The article presents an experience on the use of computer science on the teaching of Biology. The experience was focused in actions of a mini-course on vertebrate animals for middle school students belonging to public schools, using the softwares Expert SINTA® and Enciclopédia Multimídia Seres Vivos®. The whole process was followed by researchers who collected data through participating observation, notes on a field diary, list of questions before and after the intervention and interviews based on group focus type. From the perspective of the students, were distinguished and analyzed limits and possibilities related to the resources and strategies used in the intervention process, which made us reflect about the pedagogical approaches and other correlations with educational computer science.
informática educacional; ensino de Biologia; software educacional; construtivismo
educational computer science; biology teaching; educational software; constructivism