What is in the boxes? Differentiating observation from interpretation through a low cost practical activity
Autores: Paulo de Avila Junior e Bayardo Baptista Torres
A capacidade descritiva é necessária à argumentação, a qual é base para a construção e comunicação de conhecimentos científicos e utilização destes na resolução de problemas. Nesse sentido, diferenciar observação de interpretação é fundamental, assim como aprimorar o uso dos sentidos na identificação e análise crítica de dados e evidências. Para diferenciar observação de interpretação foi elaborada e aplicada em sala de aula uma atividade prática de baixo custo. Foram utilizados materiais do dia a dia e regras específicas para os participantes identificarem objetos presentes em caixas de papel. Houve trinta participantes e as respostas indicaram forte tendência interpretativa. As discussões foram ricas e a atividade se mostrou eficiente no exercício da diferenciação entre observação e interpretação.
Descriptive capacity is necessary for argumentation, which is the basis for the construction and communication of scientific knowledge and its use in problem solving. In this case, to differentiate interpretation of observation is fundamental, as well as improving the use of the senses in the identification and critical analysis of data and evidence. To differentiate interpretation from observation, a practical activity of low cost was elaborated and applied in the classroom. Day-to-day materials and specific rules were used for participants to use in identifying objects in paper boxes. There were thirty participants and the responses indicated a strong interpretative tendency. The discussions were rich and the activity showed to be efficient in the exercise of differentiating observation from interpretation.
observação, interpretação, ciência.
observation, interpretation, science.