Relevance of practical activities in the microbiology teaching and learning process: a study in Seropédica-RJ
Autores: Karen Caroline Ferreira Santaren, Shana de Mattos de Oliveira Coelho, Miliane Moreira Soares de Souza e Irene da Silva Coelho
As atividades práticas podem ser ferramentas relevantes no processo de ensino-aprendizagem. Neste trabalho, foram realizadas atividades que associam a microbiologia com o cotidiano de estudantes de Ensino Médio de duas escolas estaduais de Seropédica-RJ. Verificou-se também quais fatores limitam a realização destas atividades nas escolas. Para isso, foi aplicado um questionário a docentes de Biologia e aos discentes antes e após a realização das atividades práticas. Foi observado um aumento de acertos em todas as questões após as atividades, o que sugere que estas contribuíram positivamente para o aprendizado. Os professores, apesar de considerarem as atividades práticas importantes, apontaram fatores limitantes, como falta de recurso e de tempo e grande número de estudantes por classe, para sua aplicação nas escolas.
Practical activities can be relevant tools in the teaching and learning process. In this work, it was performed activities that associate the microbiology to the daily life of high school students from two state schools in Seropédica-RJ. It was also verified which factors limit the accomplishment of these activities in schools. For this, a questionnaire was applied to Biology teachers and to students before and after performing practical activities. It was observed an increase of correct answers in all the questions after the activities, which suggests that these contributed positively to the learning. Teachers, despite considering the practical activities important, pointed out limiting factors, such as lack of resources and time and large numbers of students per class, for this application in schools.
Ensino-Aprendizagem. Estratégias de Ensino. Ensino Médio.
Teaching and Learning. Teaching strategies. High School.