Science practical activities in daily life: valuing previous knowledge at youngs and adults education
Autores: Denise Westphal Merazzi, Edson Roberto Oaigen
Este estudo faz parte de uma dissertação que busca, na realização de atividades práticas de Ciências voltadas para o cotidiano do aluno, uma ferramenta para facilitar a aprendizagem do educando jovem e adulto. A atividade que se apresenta neste artigo é uma das atividades realizadas nas séries finais do Ensino Fundamental da Educação de Jovens e Adultos, sendo que a mesma buscou identificar os conhecimentos prévios dos alunos, percebendo o desempenho antes e depois da atividade realizada. O Marco Metodológico descreve o processo investigativo desenvolvido baseado numa pesquisa com abordagem quali-quantitativa, com a metodologia de base Hermenêutica e a Técnica da Análise de Conteúdos. Na parte quantitativa utilizaram-se os testes estatísticos Ranking Médio e Wilcoxon. Analisando os dados foi possível perceber que os conhecimentos prévios dos educandos adultos que participaram do trabalho são ricos em conhecimentos de senso comum, provenientes de sua vivência e, ainda, evidenciou-se que existe a melhora da cognição e da motivação dos educandos jovens e adultos, através da realização de atividades práticas voltadas para o cotidiano.
This study is part of a dissertation that tries to reach, performing some science practical activities focused on the students? daily life, a tool to facilitate the young and adult learning. The activity presented in this paper is just one of several activities carried out in the final grades of the Fundamental Stage of Young & Adults Education, where it tried to identify the student?s previous knowledge, analyzing the performance before and after the activity. The methodological framework describes the investigative process developed based in a research with qualitative and quantitative features, with the Hermeneutic methodology and the Content Analysis technique. In the quantitative part the Medium Rank and the Wilcoxon statistical tests were used. Analyzing the results, it was possible to find that the previous knowledge of the adults that participated in the study was rich in common sense knowledge, because of their experience and it was possible to see a better result on the cognition and motivation of the young and adult students trough the use of some daily life practical activities.
Ensino de Ciências, Educação de Jovens e Adultos, Atividades Práticas do Cotidiano
Science Education, Young & Adults Education, Daily Practical Activities