An experience of the use of an animation in flash as a facilitator of the teaching-learning process in physics of fluid
Autores: Rafhael Brum Werlang, Ruth de Souza Schneider, Fernando Lang da Silveira
Apresentamos uma experiência didática que utiliza uma animação em flash, desenvolvida em abril de 2007 na segunda série do ensino médio concomitante ao ensino técnico em agricultura do Centro Federal de Educação Tecnológica de São Vicente do Sul, RS. A atividade foi concebida a fim de contextualizarmos as vivências dos alunos de um curso técnico em agricultura, tornando a sua execução atrativa e promovendo um processo de ensino-aprendizagem mais significativo da Física dos Fluidos. Esta atividade procura ilustrar de forma lúdica um grande sistema de irrigação, sendo os alunos levados a analisar o movimento da água utilizando a equação da continuidade e o teorema de Bernoulli para fluidos que obedecem ao modelo do fluido ideal. A discussão da prática dessa atividade poderá servir de orientação para outros professores que desejem utilizá-la em sala de aula. Os resultados apresentados evidenciam que a experiência didática despertou o interesse dos alunos e promoveu a interação entre os discentes e entre os discentes e o docente, facilitando o processo de ensino-aprendizagem e favorecendo o entendimento dos conteúdos de Física de Fluidos.
We present a teaching experiment that uses an animation in flash, developed in April 2007 in the second year of a high school concomitant with a technical education school in agriculture of the Federal Center of Technological Education of São Vicente do Sul, RS, Brasil. The activity was designed to contextualize the experience of the students of a technical course in agriculture, making its implementation an attractive teaching-learning process aiming at a more meaningful learning of Physics of Fluids. This activity seeks to illustrate in a ludic way a large irrigation system, and the students have to analyze the movement of water using the equation of continuity and Bernoulli's theorem for fluids that follow the model of an ideal fluid. The discussion of the practice of this activity may serve as guidelines for other teachers who wish to use it in the classroom. The results presented show that the teaching experience awakened the interest of the students and promoted interaction among students and between students and teachers, facilitating the teaching-learning process and promoting the understanding of the contents of Physics of Fluids.
física de fluidos, animação em flash, ensino médio
physics of fluids, flash animation, high school