ANÁLISE DA RELAÇÃO ENTRE A MÉDIA POR ALUNO NO ENEM E O ENSINO DE CIÊNCIAS...

Analysis of the relationship between average by student in ENEM and science teaching in public institutions of high school in the city of Belém - Pará

Autores: M. F. Sousa, R.J.M.Cardoso, P.L.M.Rodrigues e Silvana Perez

Resumo

No ano de 1998, o Ministério da Educação passou a aplicar o Exame Nacional do Ensino Médio, que funciona como um indicativo da qualidade da educação no país. Neste trabalho é proposta uma análise de como este exame dialoga com os diversos atores do próprio sistema educacional (técnico-administrativos escolares, professores e estudantes) e influencia a dinâmica educacional brasileira, particularmente em Belém-Pará, que tem as menores pontuações em educação do Brasil. O trabalho consiste de uma pesquisa quanti-qualitativa em duas escolas de ensino médio de Belém-PA, que obtiveram bons resultados no exame no triênio 2012-2014. Foram analisados os dados disponibilizados pelo Ministério da Educação e aplicados questionários a alunos, professores e equipe técnica das duas instituições. Os resultados indicam que a implementação do sistema de cotas para entrada nas universidades, mais do que os documentos oficiais do governo, influenciou diretamente a prática dos docentes das escolas.

Abstract

Since 1998, the Brazilian Ministry of Education has begun to apply the National Examination of Secondary Education, which acts as an indication of the quality of education in the country. In this work it is presented  an analysis of how the National High School Examination dialogues with the various actors of the educational system itself (technical school administrators, teachers and students) and influences the Brazilian educational dynamics, particularly in Belém-Pará, which has the lowest scores in education in Brazil. The work consists of a quantitative-qualitative research in two high schools in Belém-PA, which obtained good results in the exam in the 2012-2014 triennium. The data provided by the Ministry of Education were analyzed and questionnaires were applied to students, teachers and technical staff of the two institutions. The results indicate that the implementation of the system of quotas for university entrance, more than the official documents of the government, directly influenced the practice of the teachers of the schools.

Palavras-chave

Exames em larga escala, sistema de cotas, ensino de ciencias, PCN, ENEM

Keywords

Large-scale examinations, quota system, science teaching, PCN, ENEM.

Texto em PDF