RESSIGNIFICAÇÃO E APLICAÇÃO DE UMA SEQUÊNCIA DE ENSINO-APRENDIZAGEM NA PERSPECTIVA ...

Ressignification and application of a teaching-learning sequence from the perspective of the integrated constructive approach through a collaborative teaching training process

Autores: Dayane Guimaraes Silva, Ricardo Ferreira das Neves e Helaine Sivini Ferreira

Resumo

p>Este estudo buscou analisar as articulações entre um processo formativo docente e a aplicação de uma Sequência de Ensino-Aprendizagem (SEA) sobre Ecologia. A Sequência de Ensino-Aprendizagem se fundamentou na Abordagem Construtivista Integrada (ACI) de Martine Méheut, sendo estruturada em duas etapas. A primeira compreendeu um processo de ressignificação de modo colaborativo de uma SEA previamente estabelecida. A segunda envolveu o acompanhamento da aplicação da SEA, seguido de um feedback construtivo. A partir da aplicação da SEA ficou evidente a articulação entre o processo formativo e a implementação da proposta com flexibilizações no planejamento, a partir das necessidades dos estudantes. Validamos a SEA por meio da articulação entre o processo formativo, com a valoração da sua ressignificação, e a implementação da sequência. Evidenciamos que a professora se apropriou dos elementos da ACI, conseguindo articular o momento vivenciado na etapa de ressignificação com a aplicação da sequência. Assim, a sequência contribuiu para formação da docente no alinhamento da teoria à sua prática, através do processo de formação docente colaborativo.

Abstract

This study sought to analyze the links between a teacher training process and the application of a Teaching-Learning Sequence (TLS) on Ecology. The Teaching-Learning Sequence was based on Martine Méheuts Integrated Constructivist Approach (ICA), being structured in two stages. The first comprised a process of collaboratively reframing a previously established TLS. The second involved monitoring the application of TLS, followed by constructive feedback. From the application of TLS, it became evident the articulation between the training process and the implementation of the proposal with flexibility in planning, according to the needs of the students. We validated SEA through the articulation between the training process with the valuation of TLS reframing and the implementation of the sequence. We evidenced that the teacher appropriated the elements of the ICA, managing to articulate the moment experienced in the reframing stage and the application of the sequence. Thus, the sequence contributed to the training of teachers in aligning theory with their practice, through the collaborative teacher training process.

Palavras-chave

Abordagem Construtivista Integrada; Processo formativo; Sequencias de Ensino-Aprendizagem.

Keywords

Integrated Constructivist Approach; Formative process; Teaching-Learning Sequences.

Texto em PDF