Implications of the relation science, technology, society and environment: subsidies to physics teacher education
Autores: Rejane Aurora Mion, João Amadeus Pereira Alves, Washington Luiz Pacheco de Carvalho
Este trabalho faz parte de uma pesquisa mais ampla. Nele apresentamos discussões inerentes à pesquisa localizada em um programa de investigação-ação educacional, em um curso de licenciatura em Física de uma universidade pública, especificamente na disciplina de Estágio Curricular Supervisionado em Ensino de Física, a partir da implementação da nova proposta político-pedagógica no currículo desse curso. Objetivamos mostrar atividades educacionais que propomos e realizamos nessa disciplina, que gerem discussões sobre as implicações da relação ciência-tecnologia-sociedade-ambiente (CTSA), visando à transposição didática destas pelos licenciandos na vivência deles no processo ensino-aprendizagem de Física na Educação Básica. Assim, buscamos compreender: qual a importância da problematização das implicações da relação CTSA, numa visão crítica de Educação para a incorporação da cultura científica e tecnológica na cultura da população? A trajetória metodológica deste trabalho ampara-se pela concepção de pesquisa investigação-ação educacional e aos momentos metodológicos da espiral de ciclos lewiniana (planejamento, ação, reflexão e observação).
In this paper we present some discussions related to a research work that took place in a program of educational action-research, in a physics teacher education course of a public university in Brazil, particularly in the discipline named Supervised Curricular Stage in Physics Teaching, and that was originated in the implementation of new political-pedagogical proposal for the curriculum of this course. In this paper we aim at showing how we have developed activities, inside this discipline, that generate debates about the implications of relations science-technology-society-environment (STSE) aiming at the development of the capacity of the undergraduate students in exploring them along their practices as physics school teachers. In this sense we looked for a comprehension about: what is the importance of exploring the STSE relations from a critical point of view in Education, in order to insert technological and scientific culture in population culture? Our methodological trajectory is based on the conception of educational action-research and in the methodological moments of the Lewinian spiral of cycles (planning, action, observation and reflection).
ensino de Física; investigação-ação educacional; cultura científica e tecnológica
Physics teaching; educational action-research; scientific and technological culture